Măseaua de minte sau molarul de minte

Molarul de minte și problemele pe care le provoacă

Maseaua de minte: durere, complicatii, tratament si sfaturi utile. Extracția maselei de minte si prețul acestei intervenții chirurgicale.

Măseaua de minte sau mai corect spus molarul de minte reprezintă ultimul dinte care erupe pe arcada dentară în jurul vârstei de 16-25 ani. Acesția sunt în număr de 4, câte doi pe fiecare arcadă (2 molari de minte inferiori și 2 molari de minte superiori). Măselele de minte prezintă variabilitate morfologică: dimensiuni diferite, număr inconstant de rădăcini și canale radiculare, poziții de erupție foarte variate, din această cauză tratamentul acestor dinți (realizarea obturațiilor – plombe sau extirparea nervilor) de cele mai multe ori este aproape imposibilă. Datorită faptului că sunt ultimii dinți care erup,  în cele mai multe cazuri nu mai au loc pe arcada dentară, situație în care fie rămân in os ( incluzie totală) fie erup parțial.

Semne pe care pacientul trebuie să nu le ignore ale măselei de minte

Pacientul poate să resimtă o senzație de jenă, disconfort în regiunea măselelor de minte. Inflamația din zona măselei de minte este cunoscută sub denumirea de pericoronarita (gingia care înconjoară coroana molarilor se poate infecta destul de frecvent cu bacterii). Uneori se poate întâmpla ca durerea să fie data de dinții vecini, care fie s-au cariat fie sunt împinși de maselele de minte care încearcă să erupă.

Datorită localizării, masele de minte pot determina dificultăți în deschiderea cavității bucale (trismus) sau pot determina dureri care iradiaza în ureche, tâmplă așa încât pacientul să fie indus în eroare. Înroșirea gingiei, apariția colecției purulente, respirație urât mirositoare sau dificultăți în realizarea masticației.

Tratamentul este în funcție de gravitatea simptomelor și de întinderea procesului infecțios

În cazul unei dureri moderate fără alte manifestări aceasta poate să fie combătută cu ajutorul antiinflamatoare coroborat cu igiena corectă a zonei respective: clătiri cu apă de gură cu clorhexidină, astfel încât pacientul să se asigure că nu au rămas resturi alimentare sub gingia de deasupra coroanei molarului.

Durere intensă asociată cu inflamația zonei, eventual cu formarea unei colecții purulente: se recomandă prezentarea la medicul stomatolog (tratamentul poate include administrarea unui antibiotic care să distrugă infecția precum: augmentin, clindamicină și administrarea unui antiinflamator pentru ameliorarea durerilor și a inflamației).

Extracția maselelor de minte (a molarilor de minte) trebuie realizată după ce simptomatologia s-a remis.

Tehnica extracție dentare a maselei de minte / molar de minte inclus / semiinclus

1.Realizarea unei radiografii dentare panoramice

2.Anestezie locală

3.Extracția dintelui

4.Chiuretajul alveolei postextracționale

5.Compresă sterilă / sutură

Sursa : youtube.com

Indicații postextracționale

• Se menține pansamentul aplicat de care medic timp de o ora (pentru a favoriza formarea cheagului de sânge care va asigura oprirea completă a hemoragiei şi o videcare ușoară și rapidă a plăgii) după care acesta trebuie îndepărtat.
    Dieta se va relua după îndepărtarea pansamentului,  se recomanda ca alimentele să fie la temperatura camerei, masticația alimentelor se va face pe partea opuăa extracției pentru a evita lezarea sau pătrunderea alimentelor în alveolă (locul rămas în urma extracție dentare).
  • Se va evita clătirea gurii (pentru a nu disloca cheagul format la nivelul alveolei), la 24 h de la extracție se pot face clătiri ușoare cu soluții antiseptice.
  • Se vor evita băuturile carbogazoase.
  • Periajul dinților este recomandat să fie făcut începând cu dimineața următoare, cu precizarea că trebuie menajată zona postextracțională.
    Nu fumați  după extracţie.
  • Antiinflamatoarele și antibioticele se iau numai la recomandarea medicului stomatolog.

După extracția molarului de minte  pot aparea:

Edem postoperator (umflarea obrazului) poate dura între 3 – 6 zile și poate fi redus prin aplicarea unor comprese reci (NU gheață) pe obraz (în dreptul zonei extracției).

Durerea postextracțională în general este moderată (o simpla jenă), se corelează cu gradul de dificultate al extracției, poate să fie combătută cu antiinflamatorii (ex : ibuprofen sau ketonal sau algocalmin, etc – sub îndrumarea medicului stomatolog).
Sângerarea, dacă nu se oprește se recomandă ca pacientul să revină de urgență la medicul stomatolog.
Trismusul moderat (imposibilitatea deschiderii arcadelor dentare ), apare în special în urma extracțiilor molarului de minte inferior.

ANTIBIOTICELE nu sunt necesare în cazul extractiilor simple.

Se recomandă controlul pacientului a doua zi după extracțiile laborioase.

Firele de sutură neresorbabile (în cazul în care s-a realizat sutura)  se vor îndepărta la 7-10 zile de la intervenție.

Întrebari frecvente ale pacienților referitoare la măseauna de minte

1. Îmi trebuie radiografie pentru a-mi extrage molarul de minte ??

DA, este recomandată efectuarea unei radiografi panoramice (OPG, în anumite cazuri find nevoie de realizarea unui computer tomograf.

2. Dacă iau antibiotice scap de durerea molarului de minte ??

Medicul stomatolog este cel care decide dacă este necesară administrarea antibioticelor în funcție de dificultatea cazului

3. Cât durează extracția molarului de minte și dacă mă doare ??

O astfel de intervenție poate dura între 15-60 minute în funcție de dificultatea intervenției, datorită anesteziei locale care se realizează pacientul nu simte nici un fel de durere

4. O să existe durere după intervenție ??

Este posibilă o ușoara durere, o stare de disconfort  în zona în care s-a efectuat intervenția, de acea sunt recomandate analgezice și antiinflamatoare, dacă respectați cu strictete indicațiile postextracționale ale medicului stomatolog șansele apariției unei dureri puternice scad considerabil

5. Dacă după intervenție nu se mai oprește sângerarea, ce trebuie să fac ??

În mod normal sângerarea se oprește după aproximativ 20-60 minute, dacă persistă, adresați-vă medicului care a relizat intervenția

6. La cât timp după intervenție trebuie îndepărtare firele  (în cazul în care s-a realizat o sutură) ??

Firele de sutură, sunt neresorbabile, acestea se îndepărtează după 7-10 zile de la intervenție fără durere

Alte articole care te-ar putea interesa

Programează-te online si te vom suna noi.

Vă rugăm să ne specificați secțiunea la care doriți programare !
Categories:

Comments are closed.